Kenapa BN menentang keras pilihanraya kerajaan tempatan?
(Rencana ini telah disiarkan di kolum saya dalam portal
berita Malaysia-Chronicle)
Untuk
menegakkan demokrasi, kerajaan-kerajaan negeri PR berhak untuk menentukan
halatuju negeri masing-masing dan kami sememangnya berharap agar mereka
(kerajaan negeri PR) dapat menunjukkan kepada rakyat jelata perbezaan mereka
daripada pihak BN.
Di atas
permukaan, Barisan Nasional (BN) mungkin bersetuju dengan Pakatan Rakyat (PR)
dalam dua perkara: penyertaan wakil-wakil pelbagai kaum dan agama, dan
pembaharuan dalam pentadbiran kerajaan.
Konsep
1Malaysia dan Program Transformasi Kerajaan (PTK) yang diilhamkan oleh perdana
menteri dan presiden Umno Najib Razak adalah merupakan jawapan balas pihak BN
terhadap konsep Ketuanan Rakyat dan dasar
Cekap, Akauntabel dan Telus (CAT) yang diketengahkan oleh PR.
Namun
demikian, kedua-dua BN dan PR kini berbeza pendapat dalam satu perkara:
pilihanraya kerajaan tempatan. Sementara negeri Pulau Pinang dan Selangor
telahpun menghubungi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) bagi mengadakan pilihanraya
kerajaan tempatan, BN pula menentang keras cadangan tersebut.
Persoalannya
adalah, kenapa BN menentang habis-habisan cadangan untuk menghidupkan semula
pilihanraya kerajaan tempatan yang sangat diperjuangkan oleh para pemimpin PR?
Pilihanraya parlimen dan negeri?
Najib
membantah keras cadangan pilihanraya kerajaan tempatan kerana menurutnya, akan
mengakibatkan terlalu banyak politik. Jelas beliau, mereka yang bertanding
untuk jawatan ahli majlis akan lebih menumpukan perhatian mereka untuk
berkempen dan berpolitik daripada menjalankan tanggungjawabnya dengan lebih
berkesan.
Jika
diperlogikkan kenyataan Najib itu, kita juga tidak sepatutnya mengadakan
pilihanraya parlimen dan negeri kerana ahli-ahli parlimen dan dewan undangan
negeri yang “dilantik” oleh kerajaan akan membolehkan mereka menjalankan tugas
dan tanggungjawab mereka dengan lebih berkesan kerana mereka tidak perlu
melalui sebarang proses pilihanraya.
Dan jika
begitu, ahli-ahli Dewan Negara atau Senator adalah merupakan pegawai
perkhidmatan politik yang “paling efisien” dalan negara ini.
Menteri di
jabatan perdana menteri, Datuk Nazri Aziz turut menyatakan tentangannya
terhadap pilihanraya kerajaan tempatan berdasarkan konflik antara pentadbiran
atau peringkat yang bakal timbul. Menurut Nazri, rakyat akan menerima akibatnya
sekiranya kerajaan tempatan yang dipilih tidak sependapat dengan kerajaan
negeri. Nazri turut menekankan bahawa sipemenang haruslah memiliki segala kuasa
dan dengan itu, kerajaan pusat akan dapat menguruskan pembahagian peruntukan
dan kewangan dengan lebih mudah.
Dan jika
diperlogikkan kata-kata Nazri itu, adalah lebih baik jangan diadakan
pilihanraya dewan undangan negeri dan hanya pilihanraya parlimen sahaja
diadakan. Dengan itu, mana-mana parti yang berjaya menguasai kerajaan pusat akan
menguasai semua kerajaan negeri dan justeru dari itu, akan dapat menguruskan
pembahagian peruntukan dan kewangannya dengan lebih mudah.
Setelah kita
melalui ulangtahun keempat tsunami politik
yang berlaku pada tahun 2008 yang lalu, adakah kita akan menerima
keadaan di mana negeri-negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan
sepatutnya terus di bawah genggaman BN bagi mempermudahkan pentadbiran dan
pembangunan kononnya?
Implikasi
yang berasingan di antara dia gabungan BN dan PR tersebut mengenai pilihanraya
kerajaan tempatan adalah jelas: BN menentang keras pendemokrasian sementara PR
mahukan demokrasi kerajaan tempatan dipulihkan dengan segera. Secara teorinya,
BN mencadangkan sistem yang lebih inklusif dan efisien dengan demokrasi yang
terhad untuk negara ini, manakala PR pula menawarkan sistem yang lebih
inklusif, lebih efisien dan ruang demokrasi yang lebih luas untuk rakyat dan
negara kita.
Sekiranya
anda semua mempercayai bahawa peristiwa yang berlaku pada 8 Mac 2008 yang lalu
adalah merupakan titik permulaan rakyat jelata telah mula memiliki hak mereka
untuk menentukan halatuju politik negara ini, maka kepercayaan itulah yang kini
sedang ditentang oleh BN.
Anak yang sepadan dengan bapa
Bagi Najib,
tujuan sesebuah kerajaan dilihatnya adalah hanya untuk memberikan “perkhidmatan
yang baik” mengikut kehendak parti
pimpinannya dan bukannya rakyat jelata yang menentukan bagaimana negara ini
harus diperintah.
Mendiang
ayah Najib, perdana menteri yang kedua, Tun Abdul Razak juga memandang serong terhadap
demokrasi. Tun Razak pada masa itu pernah berkata, “pandangan kami mengenai
sebuah kerajaan demokrasi adalah suatu bentuk pemerintahan yang boleh diterima
pakai selagi ianya diperlihara dan keadaan tersebut boleh diubah mengikut
keadaan yang bersesuaian dengan ekonomi semasa”.
Kenapa Tun
Razak hanya ingin mengekalkan bentuk kerajaan yang demokratik dan tidak pula
terhadap amalan demokrasi yang sejagat? Ini adalah kerana beliau telah
memerhati keadaan yang tidak bersesuaian di antara demokrasi dan perpaduan
antara kaum. Dalam tahun 1973 yang lalu, beliau ada dipetik sebagai berkata,
“di dalam masyarakat Malaysia yang ada pada hari ini, di mana ianya berdasarkan
manifestasi perkauman, sebarang bentuk pemikiran dan kegiatan politik akan
berdasarkan garis pemisahan kaum yang jelas dan ianya akan menambahkan jurang
di antara kaum di kalangan rakyat”.
39 tahun
kemudian, anaknya Najib turut menyebut perkara yang hampir sama memgenai
pilihanraya kerajaan tempatan, “kita merasakan ianya akan meningkatkan kegiatan
berpolitik di peringkat kerajaan tempatan, jika pilihanraya kerajaan tempatan
itu diadakan, kerana pada amnya semua pihak akan hanya lebih bertumpu kepada
proses politik daripada perkhidmatan untuk rakyat”.
Pilihanraya pertengahan penggal
Tentangan
Najib terhadap cadangan pilihanraya kerajaan tempatan berkemungkinan ada
rasionalnya. Sekiranya seseorang pemimpin ingin mengekalkan sistem satu parti,
beliau akan memastikan pilihanraya dihadkan sebanyak mungkin di semua
peringkat.
Pilihanraya
kerajaan tempatan boleh membawa masalah kepada golongan autokrat dalam pelbagai
cara: bukan sahaja ianya akan menambah bilangan pilihanraya, bahkan ia akan
juga dijadikan sebagai pemilihan pertengahan penggal untuk kerajaan pusat dan
negeri-negeri di mana rakyat jelata mungkin akan menggunakan saluran pengundian
tersebut untuk menunjukkan protes mereka terhadap sesuatu dasar kerajaan pusat
atau negeri.
Pilihanraya
pertengahan penggal ini telah memberikan satu cabaran dan tamparan buat BN
sejak dari tahun 1959 lagi di mana pemilihan tersebut diadakan pada masa dan di
kawasan yang berbeza dan walaupun perbezaannya adalah tidak ketara (beberapa
bulan sebelum pilihanraya parlimen), namun kesannya masih dapat dirasai.
Akibatnya, BN tewas teruk di Kelantan dan Terengganu pada masa itu.
Bermula
tahun 1964, BN telah mengusahakan pelbagai langkah bagi memastikan pilihanraya
parlimen dan dewan undang negeri diadakan serentak bagi kesemua negeri kecuali
Kelantan, Sarawak dan Sabah di mana ketiga-tiga negeri tersebut mengadakan
pilihanraya pada masa yang berlainan.
Dalam tahun
1965 pula, perdana menteri pada masa itu,Tunku Abdul Rahman telah menggantung
pilihanraya kerajaan tempatan atas alasan keselamatan negara dan beliau telah
berjanji akan memulihkan demokrasi kerajaan tempatan setelah konfrontasi
Indonesia tamat.
Akan tetapi,
pilihanraya kerajaan tempatan dimansuhkan terus apabila rang undang-undang Akta
Kerajaan Tempatan 1976 diperkenalkan.
Jika SPR masih enggan
Kita semua
sudah menjangka bahawa SPR tidak akan melayan sama sekali permintaan
kerajaan-kerajaan negeri Pulau Pinang dan Selangor agar pilihanraya kerajaan
tempatan diadakan di kedua-dua negeri tersebut berikutan bantahan terbuka
perdana menteri.
Sekiranya
SPR enggan memberikan kerjasama, apakah yang patut dilakukan oleh kerajaan
negeri Pulau Pinang dan Selangor? Ketua Menteri Lim Guan Eng dan Menteri Besar
Khalid Ibrahim mempunyai tiga pilihan:
- Menerima penolakan SPR dan menyalahkan undang-undang
persekutuan yang sedia ada yang menghalang usaha tersebut, seterusnya
menggugurkan hasrat tersebut,
- Mencabar SPR dengan membentangkan enakmen negeri
yang boleh memberi kuasa kepada kerajaan negeri untuk mengarahkan SPR
untuk mengelolakan pilihanraya kerajaan tempatan, atau,
- Mengadalah pemilihan secara olok-olok dan melantik
calon-calon yang menang sebagai ahli majlis.
Kita harus
memahami dengan jelas keadaan di mana kedua-dua SPR dan kerajaan pusat BN
bukanlah pihak yang menjadi penentu mutlak sama ada pilihanraya kerajaan
tempatan itu harus diadakan atau sebaliknya.