Rakyat juga perlu faham sistem perundangan dan kerajaan
(Rencana ini telah disiarkan dalam kolum saya di Malaysia-Chronicle baru-baru ini)
Tahun 2012, berkemungkinan akan merupakan tahun pilihanraya umum ke-13 (PRU13). Rakyat Malaysia kini sedang mendengar dan menyaksikan pelbagai jenis dan bentuk spekulasi hampir pada setiap hari berkenaan dengan tarikh pembubaran parliment hinggalah ke tarikh PRU13 yang akan datang, parti manakah yang dijangka menang dan kalah.
Tahun 2012, berkemungkinan akan merupakan tahun pilihanraya umum ke-13 (PRU13). Rakyat Malaysia kini sedang mendengar dan menyaksikan pelbagai jenis dan bentuk spekulasi hampir pada setiap hari berkenaan dengan tarikh pembubaran parliment hinggalah ke tarikh PRU13 yang akan datang, parti manakah yang dijangka menang dan kalah.
Untuk membuat
keputusan sewaktu hari mengundi, adalah penting bagi setiap rakyat Malaysia
untuk mengetahui dan memahami secara minima pelbagai lapisan yang terdapat di
dalam sistem perundangan dan pentadbiran kerajaan, peranan dan tanggungjawab
ahli-ahli parlimen (MP) yang dipilih, tugas menteri-menteri kabinet, ahli-ahli
majlis mesyuarat kerajaan negeri (Exco), ahli-ahli dewan undangan negeri
(ADUN), ahli-ahli majlis tempatan dan sebagainya.
Ini adalah penting
kerana setiap lapisan perundangan dan kerajaan baik pada peringkat persekutuan
mahupun di peringkat negeri, mempunyai peranan dan proses pentadbiran dan
tanggungjawabnya yang berbeza.
Pemulihan Pilihanraya Majlis Tempatan
Sehingga pada hari
ini, rakyat di negara ini hanya berpeluang untuk mengundi bagi memilih dua
daripada tiga badan perundangan sahaja, iaitu untuk parlimen bagi peringkat
persekutuan dan dewan undangan negeri (DUN) bagi negeri-negeri masing-masing,
manakala ahli-ahli majlis tempatan (majlis bandaraya, perbandaran dan daerah)
masih dilantik secara langsung oleh kerajaan negeri masing-masing, walaupun
terdapat desakan pelbagai pihak agar pilihanraya majlis tempatan dapat
dipulihkan dengan segera.
Sebelum ini, isu
untuk menghidupkan pilihanraya majlis tempatan telahpun dibangkit beberapa kali
oleh kedua-dua kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang. Baru-baru ini juga,
kerajaan negeri Pulau Pinang turut mengumumkan akan meneruskan hasratnya untuk
mengeluarkan gazet negeri bagi mengecualikan majlis-majlis tempatan di Pulau
Pinang daripada Seksyen 15, Akta Kerajaan Tempatan 1976 yang dijangka akan
memberi laluan kepada pilihanraya majlis tempatan walaupun terdapat beberapa
siri bantahan daripada kerajaan persekutuan yang masih dikuasai oleh BN dan
Umno.
Dengan bertapaknya
mekanisma tersebut, rakyat akan berpeluang untuk mengundi bagi memilih
ahli-ahli majlis tempatan, namum ianya tetap akan bergantung bilakah PRU13 akan
diadakan.
Selain daripada itu,
kerajaan negeri Selangor turut memberikan komitmen mereka terhadap usaha tersebut dengan
mengadakan satu siri pemilihan di kawasan parlimen Petaling Jaya dan kerajaan
negeri kini juga sedang mewujudkan satu usahasama dengan beberapa pertubuhan
dan badan bukan kerajaan (NGO) dalam beberapa isu berhubung dengan pengurusan
dan penyeliaan pilihanraya majlis tempatan, serta jadual perlaksanaannya.
Kefahaman Rakyat Masih Kurang
Setakat ini,
majoriti rakyat di negara ini masih belum memahami dengan sepenuhnya proses dan
sistem perundangan dan kerajaan serta bagaimana ianya berfungsi. Apajua bentuk
masalah seperti jalanraya berlubang, longkang atau parit tersumbat dan
sebagainya sering diajukan terus kepada ahli-ahli parlimen, ahli-ahli dewan
undangan negeri dan ahli-ahli majlis tempatan secara serentak agar tindakan
dapat diambil.
Sememangnya
perbuatan ini telah mencacatkan peranan dan tanggungjawab asal yang sepatutnya
dipikul oleh ahli-ahli parlimen, dewan undangan negeri dan majli tempatan ini.
Ahli parlimen adalah
ahli majlis perundangan persekutuan atau juga dikenali sebagai Dewan Rakyat
adalah dipertanggungjawabkan untuk mencadang, membahas, merangka serta
meluluskan rang undang-undang untuk kepentingan negara dan rakyat. Selain itu,
ahli-ahli parlimen ini juga berperanan untuk mengkaji pelan ekonomi, belanjawan
kerajaan dan meniliti undang-undang yang sedia ada dan membaikpulihnya,
mengumpul pendapat dan maklum balas daripada rakyat jelata melalui
kawasan-kawasan parlimen yang diwakili oleh mereka.
Jawatankuasa Pilihan
Parlimen (Parliamentary Select Committee) dibentuk bagi membincang dan mengkaji
dengan lebih terperinci dasar-dasar kerajaan, undang-undang yang sedia ada,
menyiasat dan menambahbaik sistem pentadbiran dan sebagainya. Contoh yang
paling ketara sekarang adalah kewujudan Jawatankuasa Pilihan Parlimen bagi
Mengkaji Pembaharuan Pilihanraya yang dibentuk berikutan tekanan dan desakan
yang di buat melalui rapat umum Bersih 2.0 yang telah diadakan pada Julai 2011
yang lalu.
Ahli dewan undangan
negeri juga memainkan peranan yang hampir sama sepertimana rakan sejawat mereka
di peringkat parlimen, di mana perbezaan ini adalah peranan para ahli-ahli
dewan undang negeri ini hanya terhad pada negeri masing-masing.
Walaubagaimanapun,
peranan dewan undangan negeri pada hari ini adalah terhad kerana kebanyakan
undang-undang yang berkaitan sistem pentadbiran dalam negeri telah diwujudkan
diperingkat pusat dan ianya dikuatkuasakan oleh kementerian-kementerian yang berkenaan,
misalannya perlantikan setiausaha kerajaan negeri, pegawai kewangan negeri,
penasihat undang-undang negeri, pengurusan pelabuhan negeri, pengurusan dan
penyeliaan bekalan air negeri serta undang-undang yang berkaitan dengan pihak
berkuasa tempatan.
Ini bermakna, banyak
akta-akta yang digubal dan diluluskan di peringkat parlimen telah mengatasi
undang-undang dan enakmen yang diluluskan oleh dewan undang negeri. Keadaan ini
adalah lebih dikenali sebagai sentralisasi di mana kerajaan negeri memonopoli
sepenuhnya kuasa ke atas kerajaan negeri. Yang kerajaan negeri dapat
menguruskan pada hari ini adalah hanya hal-hal yang berkaitan dengan tanah,
agama, sumber alam, belanjawan negeri yang terhad, majlis-majlis tempatan,
jalanraya-jalanraya negeri dan daerah dan soal-soal kebersihan.
Akhirnya, ahli-ahli
majlis tempatan, walaupun dianggap sebagai kedudukan yang paling “tidak
lumayan” sekali jika dibandingkan dengan ahli parlimen dan dewan undangan
negeri, ahli-ahli majlis tempatan ini lah yang paling dekat dengan rakyat dan
masyarakat pada keseluruhannya kerana kefahaman mereka mengenai keperluan dan
kehendak rakyat di peringkat akar umbi secara langsung seperti isu-isu yang
berkaitan dengan kutipan sampah, pembikinan dan pembaikan kemudahan awam,
penyelesaian masalah-masalah harian, perancangan bandar, pekan dan sebagainya.
Keadaan di Pulau Pinang dan Selangor
Pulau Pinang
mempunyai 13 ahli parlimen dan 40 ahli dewan undangan negeri. Kedua-dua badan
perundangan ini merangkumi wakil-wakil daripada parti-parti politik yang
berbeza dan bertentangan pendapat, serta di kebanyakan situasi, masalah
penyelarasan sering timbul di antara kedua-dua belah pihak.
Kesemua ini adalah
bergantung pada tahap kefahaman dan profesionalisma setiap ahli parlimen atau
dewan undangan negeri jika sekiranya mereka ingin memberikan khidmat terbaik
mereka kepada rakyat jelata.
Perkara yang sama
juga dapat disaksikan di negeri Selangor, yang kini mempunyai 22 ahli parlimen
dan 56 ahli dewan undangan negeri. Pulau Pinang hanya mempnyai 2 majlis
tempatan, manakala Selangor mempunyai 12 majlis tempatan. Sebuah majlis
tempatan yang yang punyai keahlian yang penuh akan merangkumi 24 ahli majlis
dan dengan ini, di Pulau Pinang akan mempunyai 48 ahli majlis, sementara di
Selangor pula akan mempnyai 288 ahli majlis.
Masalah Perlaksanaan
Di dalam menguruskan
pelbagai perlaksanaan, yang meliputi pelbagai peringkat pentadbiran, kerajaan
negeri menghadapi dua bentuk cabaran. Pertama, apabila wakil-wakil rakyat
daripada parti-parti politik yang bertentangan menguruskan isu-isu di dalam
sebuah kawasan parlimen yang sama, bagaimanakah kerajaan negeri akan menangani
isu-isu tersebut, terutamanya apabila ianya melibatkan dua jabatan kerajaan
(negeri dan persekutuan) yang berlainan dan yang lebih mencabar lagi adalah
apabila kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan yang kedua-duanya ditadbir
oleh parti-parti politik yang bertentangan (Pakatan Rakyat dan Barisan
Nasional)?
Untuk pengetahuan
umum, kerajaan persekutuan yang di bawah BN telah membentuk Pejabat Pembangunan
Negeri (SDO) di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat sebagai usaha
BN untuk menghalang bantuan dan peruntukan persekutuan daripada jatuh ke tangan
kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat.
Contoh yang terkini
adalah kerajaan negeri Pulau Pinang langsung tidak dimaklumkan mengenai pihak
yang baru mengambil-ahli Penang Port Sdn Bhd (PPSB) dan cadangan untuk
meluaskan kawasan operasi pelabuhan tersebut bagi menampung peningkatan
perkapalan di negeri tersebut. Kerajaan negeri bertegas pihaknya perlu
dimaklumkan memandangkan PPSB sedang beroperasi di kawasan tanah miliknya.
Yang keduanya
adalah, oleh kerana terdapat tiga peringkat pentadbiran, kerajaan negeri
perlulah memutuskan peringkat manakah yang harus dipertanggungjawabkan kepada
siapa dan bagaimanakah ianya patut dilaksanakan.
Untuk itu, kedua-dua
kerajaan negeri Pulau Pinang dan Selangor mempunyai sistem mereka yang
tersendiri di dalam menguruskan pentadbiran di kawasan masing-masing. Di Pulau
Pinang umpamanya, ahli-ahli majlis tempatan dan ahli-ahli jawatankuasa kemajuan
dan keselamatan kampung (JKKK) akan bertanggungjawab terhadap perkhidmatan
kepada rakyat. Ahli-ahli majlis dan ahli-ahli JKKK ini akan memutuskan sesama
mereka sendiri di dalam pembahagian tugas dan tanggungjawab bagi zon-zon atau
kawasan-kawasan yang telah
“dipersempadankan” secara tidak formal.
Manakala di Selangor
pula, ahli-ahli dewan undangan negeri dilantik sebagai wakil angkat di
kawasan-kawasan yang tidak mempnyai wakil Pakatan Rakyat. Ahli-ahli majlis dan
ahli-ahli JKKK sepertimana rakan sejawat mereka di Pulau Pinang juga
dipertanggungjawabkan mengikut kawasan-kawasan yang telah dizonkan.
Isu yang kedua ini
adalah amat mencabar kerana rakyat jelata kebanyakan masih kurang jelas atau
langsung tidak mengetahui bagaimana sesuatu masalah atau aduan itu patut
diajukan dan wakil atau jabatan mana yang patut dirujuk. Selalunya, masalah dan
aduan ini akan diajukan kepada beberapa peringkat dengan harapan ianya akan
mendapat lebih perhatian agar masalah tersebut dapat “diselesaikan” dengan
segera.
Kerajaan negeri
Selangor telah memperuntukan sebanyak RM100,000 kepada setiap ahli-ahli
parlimen Pakatan Rakyat bagi membantu membiayai kegiatan dan perlaksanaan
mereka di kawasan masing-masing. Akan tetapi, kerajaan negeri Pulau Pinang
tidak mempunyai peruntukan seumpama bagi ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat di
negeri tersebut, kerana umumnya pemberian bantuan tersebut dianggap sensitif.
Ini adalah kerana, pada teorinya, peranan ahli-ahli parlimen adalah ditentukan
di peringkat persekutuan dan sebenarnya ahli-ahli parlimen ini tidak mempunyai
kuasa untuk menentukan halatuju dan dasar kerajaan negeri.
Memandangkan masih
ramai yang membawa isu-isu berbangkit dan masalah untuk perhatian ahli-ahli
parlimen, adalah wajar, wakil-wakil rakyat ini diberikan peranan-peranan yang
tertentu di dalam kerajaan negeri. Mereka yang punyai kepakaran dan pengetahuan
di dalam sesuatu bidang sudah tentunya dapat memberikan sumbangan mereka kepada
kerajaan negeri dan rakyat pada keseluruhannya.
Percanggahan masih ada
Percanggahan tugas
dan tanggungjawab di antara ahli-ahli parlimen, dewan undangan negeri dan
ahli-ahli majlis tempatan masih jelas dan ketara memandangkan rakyat masih
tidak dapat membezakan peranan dan tanggungjawab ketiga-tiga jenis badan
perundangan ini.
Secara teorinya,
kita tahu bahawa para ahli parlimen dan dewan undangan negeri sepatutnya lebih
bertumpu kepada perbahasan dan perlaksanaan dasar, sementara ahli-ahli majlis
tempatan pula akan bertanggungjawab terhadap perkara-perkara yang berkaitan
dengan perancangan bandar, daerah dan kampung dan memastikan agar kebajikan
rakyat dipelihara oleh majlis-majlis tempatan.
Namum demikian,
sehingga pada hari ini, kita masih dapati ahli-ahli parlimen dan dewan undangan
negeri ini sering campurtangan, mengubah atau menghalang dasar-dasar majlis
tempatan daripada dilaksanakan.
Ini adalah kerana,
rakyat sering mengajukan aduan dan ketidakpuashati mereka kepada ahli-ahli
“Yang Berhormat” ini yang sanggup menerima apajua tuntutan, permintaan dan
aduan mereka tanpa merujuk terlebih dahulu prosedur-prosedur majlis tempatan
yang sebenarnya.
Oleh itu, teori
mengenai pembahagian kuasa dan tanggungjawab ini tidak semestinya akan menjadi
kenyataan, walaupun ianya adalah sesuatu amalan yang baik dan efisien dari segi
penetapan dan perlaksanaan dasar, namum hakikatnya adalah jelas, rakyat akan
sentiasa mengharapkan “Yang Berhormat” yang dipilih mereka akan memenuhi
citarasa mereka.
Pada suatu
jangkamasa yang akan datang, rakyat perlu didedahkan dengan lebih jelas
mengenai teori pembahagian kuasa di antara peringkat kerajaan persekutuan,
negeri dan tempatan agar ianya dapat dijalankan dengan lebih efisien dan tidak
lagi dipercanggahkan dengan campurtangan pelbagai pihak yang tidak berkenaan.