Apakah yang terkandung dalam buku Irshad Manji? Apakah keimanan seseorang itu begitu lemah sekali?

(Rencana ini telah disiarkan di kolum saya dalam portal berita Malaysia-Chronicle)

Irshad Manji adalah seorang penulis rakyat Kanada berketurunan Uganda yang telah menyatakan bahawa beliau adalah seorang penganut Islam yang taat dan beriman terhadap agama yang dianutinya selama ini.

Baru-baru ini, beliau telah datang ke Malaysia bagi melancarkan satu lagi hasil penulisannya yang bertajuk “Allah, Kebebasan dan Cinta” yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia.

Bagaimanapun, belum sempat buku tersebut diedarkan ke seluruh negara, kementerian dalam negeri (KDN) yang bertindak atas aduan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Hal-ehwal Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) telah menggunakan Seksyen 7 (1) Akta Percetakan dan Penerbitan 1984 untuk mengharamkan buku tersebut dengan alasan isi kandungannya adalah jelas bertentangan dengan ajaran al-Quran dan Hadis.

Pengharaman ini adalah kali kedua buat buku hasil karya Irshad Manji. Buku pertamanya yang dikarang yang bertajuk, “Masalah Islam Pada Hari Ini” juga telah diharamkan oleh KDN pada tahun 2009. Kerajaan pusat telah melihat beliau sebagai suatu ancaman yang serius buat Islam.

Dunia telah melihat Irshad Manji sebagai seorang tokoh pembaharuan Islam, seorang professor dan pensyarah terkemuka Universiti New York, tetapi, bagi KDN, Jakim dan Jawi, Irshad telah dicapkan oleh  mereka sebagai seorang penganut Islam yang sesat oleh kerana beliau juga adalah merupakan aktivis yang giat memperjuangkan hak asasi bagi kumpulan lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) yang sering ditindas. Oleh kerana itulah, kedua-dua buku yang dikarang oleh beliau itu telah diharamkan dengan begitu cepat sekali.

Selepas pengharaman buku-bukunya, Irshad juga telah dituduh secara meluru oleh KDN, Jakim dan Jawi yang mengatakan bahawa Irshad telah cuba merombak Islam sedangkan hasrat murni beliau yang sebenarnya adalah untuk mempertingkatkan pemahaman Islam oleh para umatnya.

Irshad melancarkan usaha tersebut kerana beliau sedar bahawa ajaran yang daripada al-Quran pada hari ini kebanyakannya telah diputarbelitkan, disalahtafsir oleh ramai pihak dan umatnya bagi menyokong banyak elemen-elemen yang negatif seperti, keganasan, pengeboman, pembunuhan, diskriminasi terhadap wanita, kaum dan agama yang lain, penyiksaan terhadap wanita, adat menyembah kubur, kekejaman terhadap umat seagama, penghapusan etnik dan sebagainya.

Surah-surah daripada al-Quran seringkali diambil atau dipilih, separuh atau sebahagian daripadanya untuk dijadikan sebagai rujukan, diintepretasikan mengikut cara dan pemikiran seseorang itu sendiri dan ditafsirkan kepada para umatnya dengan cara yang tidak tepat. Jika sekiranya Islam adalah merupakan agama yang berpandukan pada keamanan dan kemuliaan, jadi dari manakah kesemua bentuk salahtafsir ini berasal? Siapakah yang menyalahtafsirkan kesemua Surah-surah ini kepada para umat Islam?

Dan kenapa pula kesemua kepercayaan, amalan dan ikutan yang penuh sesat ini terus menghantui dan mempengaruhi umatnya dengan begitu mendalam sekali? Siapakah yang menggalakkan penyebaran fahaman-fahaman tersebut? Siapakah yang sebenarnya mempengaruhi umat-umat ke arah dan jalan yang sesat ini?

Di dalam al-Quran (13:11), ianya juga ada menyebut, “Allah tidak akan mengubah keadaan seseorang itu melainkan seseorang itu sendiri yang akan mengubah dirinya dan keadaan tersebut”. Jadi, kesemua bentuk pemesongan disebut tadi adalah jelas perbuatan manusia yang memegang kuasa itu. Kita tengoklah di negara-negara yang mempunyai jumlah penganut Islam yang paling ramai seperti, Afghanistan, Bangladesh, Mesir, Arab Saudi, Pakistan, Sudan, Yemen, Iran dan Somalia punyai pemerintahan yang paling tidak stabil, penuh dengan kekejaman, diskriminasi, pengeboman, kebencian dan ancaman terhadap hak asasi kemanusiaan serta bermacam-macam lagi ketidakadilan.

Kesemua bentuk jenayah, kekejaman dan diskriminasi ini oleh umat Islam terhadap mereka-mereka yang seagama dengan mereka, oleh kerana terhadap sedikit perbezaan pendapat, mahzab, peraturan dan pendapat. Selain daripada itu, isu suku kaum turut dijadikan alasan kekejaman dan diskriminasi tersebut dilakukan. Adakah Islam pernah mengajar umat-umatnya membunuh atau melakukan kekejaman sesama mereka jika sekiranya terhadap sebarang perbezaan pendapat atau kaum? Sudah tentunya tidak!

Di dalam krisis ini, Islam tidak sepatutnya dipersalahkan kerana para pemimpinnyalah yang menyesatkan ajaran-ajaran dan menyalahtafsirkan Surah-surah daripada al-Quran kepada para umatnya.

Tindakan drastik KDN, Jakim dan Jawi terhadap Irshad jelas menggambarkan seolah-olah ketiga-tiga agensi kerajaan ini takut dan cuba mengelak daripada berhadapan dan menghadapi fakta-fakta yang sebenarnya sedang berlaku di dunia pada hari ini.

Khusus kepada Jakim dan Jawi, jika sekiranya kedua-dua agensi agama ini benar-benar merupakan institusi-institusi yang mendukung Islam dan memartabatkan al-Quran sebagai rujukan amalan kehidupan, kenapa kedua-dua Jakim dan Jawi enggan bersemuka dengan Irshad secara terbuka, profesional dan berperikemanusiaan?

Ijtihad – Pemikiran Intelektual

Kita semua telah mengetahui bahawa Irshad Manji yang menulis kedua-dua buku itu bukannya seaorang yang sebarangan. Beliau adalah seorang yang berpendidikan tinggi, yang mempunyai kedudukan yang dihormati di dunia pendidika dan pengajian tinggi, sekaligus meletakkan beliau di barisan golongan intelektual.

Selain daripada itu, Irshad juga menggalakkan orang ramai untuk bersemuka dan berdialog, malah beliau juga seringkali menerima undangan untuk berdialog dengan pihak-pihak yang menentang ajaran Islam, iaitu agama yang dianutinya selama ini.

Apajua pendapat-pendapat yang bertentangan dengan agama yang dianutinya tetapi dihadapi oleh beliau dengan tenang dan diikuti pula dengan penjelasan fakta-fakta yang beliau kemukakan bagi menerangkan perkara-perkara di dalam Islam yang telah dijadikan isu-isu.

Jadi, ini adalah merupakan sesuatu yang sihat dan juga digalakkan oleh bukan sahaja Islam, malah agama-agama lain seperti, Buddha, Hindu, Tao, Kristian, Bahai dan sebagainya turut memberikan penekanan yang menyeluruh terhadap pemikiran dan perbincangan secara terbuka bagi menggalakkan pemahaman yang lebih mendalam.

Sebelum ini, Irshad juga ada mencadangkan agar diadakan beberapa siri dialog dan pemikiran Islam dengan para intelek Islam di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dan Monash University Kampus Malaysia, namun cadangan beliau itu dibantah dan dihalang oleh pihak-pihak dari Jakim.

Persoalannya adalah kenapa Jakim menghalang siri dialog dan pemikiran ini? Adakah Jakim telah mengakui bahawa mereka kekurangan golongan intelek Islam yang berwibawa di bawah agensrinya untuk bersemuka dengan Irshad mengenai isu-isu yang berkaitan dengan Islam pada hari ini?

Pengharaman buku-buku Irshad

Daripada tarikh pengharaman buku-buku yang ditulis oleh Irshad hinggalah ke hari ini, pihak-pihak di KDN, Jakim dan Jawi masih gagal tampil kehadapan untuk menjelaskan fakta-fakta yang terdapat di dalam buku-buku yang ditulis oleh Irshad itu yang dianggap menghina dan mengancam Islam.

Rakyat jelata perlu mengetahui sebab-sebab yang sebenarnya pengharaman buku-buku tersebut dilakukan. Oleh yang demikian, KDN, Jakim dan Jawi perlu mengketengahkan dengan jelas untuk tatapan umum apakah perkataan, ayat-ayat, mukasurat, bahagian-bahagian dan sebutan-sebutan yang telah dikenalpasti oleh KDN, Jakim dan Jawi sebagai suatu penghinaan dan ancaman terhadap Islam agar rakyat dapat memahaminya dan membuat kesimpulan sama ada kesemua perkataan, ayat-ayat, mukasurat, bahagian-bahagian dan sebutan-sebutan adalah bertentangan, menghinakan ataupun merupakan suatu ancaman.

Takut dan tidak yakin pada diri?

Ya, ada beberapa orang pegawai daripada Jakim yang pernah memberikan sebab-sebab isi kandungan yang dikenalpasti daripada buku-buku Irshad yang diharamkan itu tidak boleh diumumkan kepada orang ramai kerana bimbang ianya akan mengancam dan mempengaruhi umat-umat Islam di negara ini.

Apakah KDN, Jakim dan Jawi begitu takut sekali dan tidak yakin dengan kekuatan keimanan umat-umat Islam di negara ini? Ataupun KDN, Jakim dan Jawi yang sebenarnya takut dan tidak yakin pada diri mereka sendiri?

Dan jika sekiranya KDN, Jakim dan Jawi langsung tidak yakin dengan kekuatan keimanan umat-umat Islam di negara ini dan menganggap umat-umat Islam di negara ini akan terbawa-bawa dengan buku-buku yang konon “sesat” dengan begitu mudah sekali, maka itulah yang akan merupakan suatu penghinaan terhadap umat-umatnya di negara ini oleh KDN, Jakim dan Jawi itu sendiri dan bukannya Irshad Manji.

Ini adalah kerana KDN, Jakim dan Jawi sering melihat keimanan umat-umat Islam di negara ini adalah sangat lemah dan tidak dapat berdaya saing. Lihat bertapa rendahnya dipandang oleh KDN, Jakim dan Jawi terhadap keupayaan umat-umatnya sendiri.

Beza pendapat, pemahaman dan kesedaran

Sebenarnya tidak terdapat sebarang ancaman mahupun penghinaan di dalam buku-buku yang dikarang oleh Irshad. Yang ada hanya sedikit perbezaan pendapat mengenai cara pemikiran dan pemahaman terhadap Islam itu perlu dilaksanakan.

Kita semua tahu bahawa Irshad sendiri juga seorang penganut Islam dan beliau berpendidikan tinggi dan kini berkhidmat dengan sebuah institusi pendidikan yang terkemuka.

Yang Irshad cuba ketengahkan di dalam buku-buku beliau itu bukannya tajuk-tajuk mahupun cadangan-cadangan untuk merombak keseluruhan agama Islam tetapi sebaliknya idea-idea dan hasil daripada pemikiran beliau dan juga intelek-intelek yang lain mengenai cara-cara untuk memartabatkan lagi pemahaman yang mendalam terhadap ajaran Islam di kalangan umat-umatnya. Adakah ini salah dari sisi agama?

Apakah yang Irshad cuba tekankan di dalam penulisannya adalah pemikiran, pemahaman dan selepas itu kesedaran. Barulah umat-umat dapat menghayati dengan sebenarnya ajaran-ajaran di dalam al-Quran dan  dengan itu Islam akan dapat membangun.

Lupakah bahawa Tuhan yang mencipta manusia juga memberikan otak kepada setiap insan yang diwujudkan itu dan Allah s.w.t. juga menyebut, “fikir, meneliti dan bukan menerima apa saja yang diberikan”.

Yang Irshad cuba ketengahkan di dalam penulisan beliau itu mungkin punyai sedikit perbezaan mengenai cara-cara perlaksanaan tetapi adakah itu bertentangan dengan Islam.  Adakah ianya salah untuk berbeza pendapat? Berbeza pendapat, meluaskan pemikiran melalui perbincangan boleh membawa kesedaran.  Suatu amalan yang sihat, bukan sahaja Islam, bahkan agama-agama yang lain turut menggalakkan amalan sebegini.

Hanya mereka-mereka yang berkuasa sahaja akan merasai kedudukan atau kuasanya terancam dan mereka berbuat demikian supaya agar orang ramai akan menjadi lebih takut akan kekuasaan dan “kekebalan” mereka.

Ada tak kekosongan?

Bukankah, ianya lebih baik jika sekiranya rakyat Malaysia digalakkan, diajar dan dilatih untuk berfikir dengan lebih tepat dan berkesan? Contohnya, kita boleh membentang dan meluluskan undang-undang untuk menghukum mereka yang merompak, menragut atau mencuri. Undang-undang akan menghukum mereka yang bersalah ini dan pada keesokan hari mereka akan melakukan kesalahan-kesalahan itu sekali lagi. Jadi, sebab itulah penjara-penjara di negara ini penuh dengan pesalah-pesalah yang berulang.

Perkara yang sama juga terletak di bahu Jakim sebagai sebuah institusi Islam yang utama di negara ini. Jika sekiranya Jakim betul-betul menjalankan tanggungjawab mereka dengan efektif, umat-umat Islam di negara ini akan memahami dengan lebih mendalam dan menyeluruh dengan membezakan di antara yang tepat dengan yang kurang tepat.

Salahkah bagi seseorang itu, untuk memikir bagi memahami dan mendalami kandungan-kandungan  ajaran Islam yang punyai makna-makna yang kompleks? Kenapa pihak berkuasa perlu menghadkan daya pemikiran seseorang kepada setakat mematuhi arahan secara membabi buta sahaja? Bukankah seseorang insan itu sepatutnya diajar agar ia dapat berfikir dengan betul agar suatu keputusan yang tepat dapat dibuat?

Kerajaan mungkin boleh menghalang Irshad daripada memasuki negara ini tetapi bolehkah kerajaan menghalang semua rakyat negara ini daripada bertemu dengan Irshad di luar sana? Jika sekiranya Irshad sendiri adalah benar-benar seorang lesbian, ianya adalah hasil ciptaan Tuhan and biarkanlah Allah s.w.t. untuk menjalankan tanggungjawabnya untuk menentukan sama ada beliau betul ataupun salah. Malah Irshad juga pernah menyebut, “anda tidak perlu mengikut saya”.

Dan akhirnya, Irshad juga pernah menyebut  “jawatan Tuhan telahpun diisi dan kekosongan sememangnya tidak wujud lagi”. Jadi, bagi pihak berkuasa yang masih ingin menunjukkan kuasa mereka, hentikan segala lakonan dan olok-olokan seolah-olah seperti Tuhan. Jika sekiranya buku-buku Irshad telah diterbitkan dan diedarkan kepada umum, itulah takdir Tuhan.

Apa yang terkandung di dalam buku- buku Irshad ataupun lain-lain penerbitan akan sentiasa mencabar kebijaksanaan kita untuk berfikir dan seterusnya melahirkan keputusan kita. Dan jika kita yakin dengan keimanan kita, kenapa bimbang atau risau sangat akan ancaman yang pihak lain akan mempengaruhi kita? Fikirkanlah!

Popular posts from this blog

EC should ask ROS to register Pakatan quickly

USM fiasco a shame

Singapore Malay daily teaches Mahathir about hardwork